Η Κορνίλια είναι μια δυναμική γυναίκα της ρουμανικής «άρχουσας» τάξης. Μ’ ένα τσιγάρο συνεχώς στο στόμα, κανονίζει τα πάντα, για τους πάντες και δεν αφήνει τίποτα να της πέσει κάτω. Για την τάση της αυτή μάλιστα, οι φίλοι της την αποκαλούν «Κοντρόλια», παρωνύμιο το οποίο δεν την ενοχλεί καθόλου, μάλλον την κολακεύει. Οι σχέσεις της με τον 34χρονο γιο της είναι συνεχώς τεταμένες, καθώς εκείνος προσπαθεί απεγνωσμένα να ξεφύγει από τη μητρική φτερούγα προστασίας και ελέγχου. Το ότι ετοιμάζεται να φέρει στο σπίτι του και την κόρη -από άλλη σχέση- της φίλης του (την οποία φυσικά εκείνη δεν εγκρίνει καθόλου), την κάνει έξαλλη και μόνο σαν σκέψη.
Η μοίρα, όμως, τους παίζει ένα άσχημο παιχνίδι. Όταν εκείνος ένα βράδυ παρασύρει και σκοτώσει έναν έφηβο με το αυτοκίνητό του, εκείνη θα κάνει τα πάντα για να τον γλιτώσει από την καταδίκη. Με τα λεφτά της, τις γνωριμίες και το χαρακτήρα της, δε θα της είναι ιδιαίτερα δύσκολο. Θα παλέψει με νύχια και με δόντια, όμως όλα θα κριθούν από τη συνάντησή της με τους γονείς του θύματος, στο φτωχικό (αλλά πλούσιο σε ανθρώπινα αισθήματα) σπίτι τους, σ’ ένα λασπωμένο μικρό χωριό λίγο έξω από το Βουκουρέστι.
Η βραβευμένη με τη Χρυσή Άρκτο ταινία του ρουμάνου Καλίν Πέτερ Νέτζερ «δανείζεται» στοιχεία από τις σαπουνόπερες, κι εκεί ακριβώς που το «Κόκκινο Δωμάτιο» θα μπορούσε να συναντά τις «7 Θανάσιμες Πεθερές», φτιάχνει ένα εξαιρετικό ψυχογράφημα και δημιουργεί -εκ του μηδενός- το πλήρες πορτρέτο ενός γυναικείου χαρακτήρα που θα μείνει αξέχαστος (σ’ εμάς τουλάχιστον) μέσα στα χρόνια που έρχονται.
Ένα μεγάλο κομμάτι αυτής της επιτυχίας οφείλεται στη Λουμινίτα Γκεοργκίου και την εκπληκτική ερμηνεία της, στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Δεν της παίρνει ούτε δέκα λεπτά για να ξεδιπλώσει την πολυπλοκότητα του χαρακτήρα της Κορνίλια μπροστά στα μάτια μας. Αρωγός σε αυτό και η σκηνοθετική δομή της ταινίας. Με την κάμερα στο χέρι και μια σειρά από μεγάλης διάρκειας πλάνα, σχεδόν χωρίς μοντάζ, αφήνει χώρο στους ηθοποιούς της να παίξουν χωρίς το επιπρόσθετο άγχος της «σωστής» οπτικής γωνίας. Οι χαρακτήρες τους δεν είναι καρικατούρες, ούτε σύμβολα της τάξης που αντιπροσωπεύουν -αποκτούν σάρκα. Οστά και κυρίως υπόσταση.
Επιπροσθέτως, η κοινωνική κριτική που ασκείται, διαθέτει μια υπόγεια αίσθηση σαρκαστικού χιούμορ, που κάθε άλλο παρά δυναμιτίζει τη σοβαρότητα και την ευστοχία της. Η πιθανή προοπτική μεταφοράς του στόρι σε mainstream χολιγουντιανή εκδοχή μάς τρομάζει. Αντιθέτως, ένα θεατρικό ανέβασμά του θα το θεωρούσαμε σχεδόν επιβεβλημένο. Με δύναμη από το Βουκουρέστι. Ανθρωπιά, σαρκασμός, συγκίνηση, σπουδαίες ερμηνείες. Μία από τις σημαντικότερες ταινίες της φετινής σεζόν.
Info: «Οικογενειακή Υπόθεση» (“Pozitia Copilului” /“Child’s Pose”) -Κοινωνική, Δραματική. Ρουμανία 2013. Πρεμιέρα: Πέμπτη 17 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Καλίν Πέτερ Νέτζερ. Παίζουν: Λουμινίτα Γκεοργκιου, Μπόγκνταν Ντουμιτράτσε, Νατάσα Ραμπ, Ιλίνγκα Γκόια, Φλορίν Ζαμφιρέσκου, Βλαντ Ιβάνοφ, Αντριάν Τιτιένι. Διανομή: Seven Films-Spentzos Film
Του Γιώργου Ρούσσου. TVXS.GR
Η νέα ταινία του Ρουμάνου σκηνοθέτη Κάλιν Πέτερ Νέτζερ, «Η Οικογενειακή Υπόθεση» είναι ένα συγκινητικό δράμα. Η Χρυσή Άρκτος του φετινού Βερολίνου περιγράφει την τραγική προσπάθεια απογαλάκτωσης ενός κακομαθημένου μοναχογιού από την υπερπροστατευτική μητέρα του.
«Η "Οικογενειακή Υπόθεση" είναι μια ταινία, για την παθολογική σχέση
μητέρας-γιου, για τη στάση του παιδιού απέναντι στους γονείς και το
αντίστροφο, για γονείς που χάνουν τα παιδιά τους με τον ένα ή τον άλλο
τρόπο. Μια ταινία εξαρτημένη από την κάμερα, που προσπαθεί να μεταδώσει
ανθρώπινες καταστάσεις, συναισθήματα, συγκρούσεις, σπαρακτικά
ξεσπάσματα, σχεδόν με την αυθεντικότητα ενός ντοκιμαντέρ. Οι χαρακτήρες
αναλύονται, με σκοπό ο θεατής να κατανοήσει ή και να νιώσει συμπάθεια
για τη φοβισμένη αυτή οικογένεια.», αναφέρει ο σκηνοθέτης Κάλιν Πέτερ Νέτζερ.
Η 60χρονη Κορνήλια, παρακολουθεί τον γιο της, Μπάρμπου, να προσπαθεί με
όλο του το είναι να απογαλακτιστεί. Έχει μετακομίσει, απέκτησε το δικό
του αυτοκίνητο, έχει μια κοπέλα που δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες
της και το πιο ανησυχητικό απ’ όλα, αποφεύγει τη μητέρα του.
Όταν ο Μπάρμπου θα εμπλακεί σε ένα τραγικό δυστύχημα, η μητέρα του
ενστικτωδώς θα χρησιμοποιήσει όλες της τις ικανότητες, τις γνωριμίες και
τα χρήματα της για να τον σώσει από την καταδίκη του. Περιμένει έτσι να
γίνει ξανά το εξαρτημένο παιδί που ήταν...
Δεδομένης μάλιστα της προηγούμενης κατάστασης του, δεν είναι δύσκολο να
το υποθέσει αυτό. Αλλά υπάρχει μια πολύ λεπτή γραμμή που χωρίζει τη
μητρική αγάπη από την ιδιοτελή χειραγώγηση. Θα μπορέσει άραγε η 60χρονη
Κορνήλια να αφήσει τον γιο της Μπάρμπου να εξελιχθεί και να ξεφύγει από
την εμβρυική του αυτή στάση;
Μετά το "Maria"του 2003 και το "Medal of Honor" του 2009, που είχαμε παρακολουθήσει και στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, ο Ρουμάνος σκηνοθέτης Κάλιν Πέτερ Νέτζερ, επιστρέφει με την τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του.
Ο Ρουμάνικος Κινηματογράφος είναι σε συνεχή άνοδο τα τελευταία χρόνια,
έχοντας μας δώσει υπέροχα δείγματα γραφής τα οποία συχνά πυκνά είχαμε
την ευκαιρία να απολαύσουμε και στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης είτε σε
σχετικά Αφιερώματα, είτε συνηθέστερα, στο τμήμα "Ματιές στα Βαλκάνια". Ο
σκηνοθέτης Κάλιν Πέτερ Νέτζερ και η νέα του ταινία "Οικογενειακή
Υπόθεση", είναι ένα υπέροχο δείγμα της συγκεκριμένης Κινηματογραφικής
Σχολής.
Η ταινία έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της τον Φλεβάρη στο Διεθνές
Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Βερολίνου, εκεί όπου εντυπωσίασε κοινό και
κριτικούς, αποσπώντας τόσο το μεγάλο βραβείο του Φεστιβάλ, δηλαδή τη Χρυσή Άρκτο Καλύτερης Ταινίας, όσο και το βραβείο FIPRESCI.
Πρωταγωνίστρια της ταινίας, είναι η υπέροχη Λουμίνια Γκεόργκιου.
Μία σπουδαία ηθοποιός που μετράει τριάντα χρόνια κινηματογραφικής
καριέρας έχοντας στο ενεργητικό της, ρόλους σε χαρακτηριστικές ταινίες,
όπως ο "Άγνωστος Κώδικας" του 2000, "Η Οδύσσεια του Κυρίου Λαζαρέσκου"
του 2005, το "4 Μήνες, 3 Εβδομάδες και 2 Μέρες" του 2007 καθώς και το
αγαπημένο, "Πίσω από τους Λόφους" του 2012. Αξίζει να σημειώσουμε ότι
συνεργασία της με τον Πίτερ Νέτζερ, ξεκίνησε το 2003, στο ντεμπούτο του
σκηνοθέτη, "Maria".
Όσο για τον Μπόγκνταν Ντούμιτρας, είχε πρωταγωνιστήσει κι αυτός στο
φιλμ "Η Οδύσσεια του Κυρίου Λαζαρέσκου" του 2005, αν και η αλήθεια είναι
ότι έγινε ευρύτερα γνωστός για τον ρόλο του στην Αμερικάνικη τηλεοπτική
σειρά "In Treatment".
Ο σεναριογράφος και σκηνοθέτης Κάλιν Πίτερ Νέτζερ, γεννήθηκε στη
Ρουμανία το 1975. Το 1983, μετανάστευσε στη Γερμανία με τους γονείς του.
Από το 1994 έως και το 1999, φοίτησε στην Εθνική Σχολή Θεάτρου και
Κινηματογράφου στο Βουκουρέστι, στο Τμήμα Σκηνοθεσίας, απ’ όπου και
απέκτησε το δίπλωμα του.
Το ντεμπούτο του στον κινηματογράφο, έγινε με το φιλμ "Maria", στο
Φεστιβάλ του Λοκάρνο το 2003, όπου και απέσπασε το Μέγα Βραβείο της
Επιτροπής και Αργυρές Λεοπαρδάλεις για τους πρωταγωνιστές του.
Η επόμενη ταινία του, το "Μετάλλιο Τιμής" (Medal of Honor) του 2009,
προβλήθηκε σε περισσότερα από 30 διεθνή φεστιβάλ, ενώ όπως προείπαμε,
προβλήθηκε και στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης,
εκεί όπου και απέσπασε τον Χρυσό Αλέξανδρο καθώς και ακόμα τέσσερα βραβεία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου