Ακόμη και οι κορυφαίοι φωτορεπόρτερ σήμερα βελτιώνουν ψηφιακά τις φωτογραφίες τους. Η τάση αυτή έχει ως αιτία τον αυξημένο ανταγωνισμό στην αγορά ειδησεογραφικών φωτογραφιών πιέζοντας έτσι τους φωτορεπόρτερ να κάνουν την δουλειά τους όσο το δυνατόν πιο δραματική. Όμως που βρίσκονται τα όρια της αισθητικής βελτίωσης;
Προγράμματα όπως το Photoshop προσφέρουν σήμερα την δυνατότητα για εύκολη επεξεργασία των φωτογραφιών. Για την συγκεκριμένη φωτογραφία, που παρουσιάζει μια κηδεία στην Γάζα πολλοί μπλόγκερ και δημοσιογράφοι φίλα προσκείμενοι στο Ισραήλ είχαν αντιδράσει. Η φωτογραφία του Πωλ Χάνσεν που βραβεύτηκε από την Word Press ως Φωτογραφία του 2013, ήταν εμφανώς αισθητικά βελτιωμένη αλλά δεν κρίθηκε ότι ξεπερνά τα όρια της αυθεντικότητας.
Αμφιβολίες για την αυθεντικότητα της φωτογραφίας «Gaza Burial»
του Πολ Χάνσεν που κέρδισε το διεθνές βραβείο φωτογραφίας για το 2012
«World Press Photo» και έκανε το γύρο του κόσμου προκαλώντας ρίγη
συγκίνησης, δημιουργούνται μετά την ανάλυση ενός ειδικού που ούτε λίγο,
ούτε πολύ υποστηρίζει ότι η εικόνα είναι... πειραγμένη και αποτελεί
προϊόν επεξεργασίας με photoshop.
Ολα ξεκίνησαν τη Δευτέρα όταν ο ειδικός επί τέτοιων θεμάτων Νιλ
Κράουτζ ανέφερε μιλώντας στον ιστότοπο Extremetech.com ότι η φωτογραφία
που τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο στο διαγωνισμό «World Press Photo
2012» δεν είναι αυθεντική, αλλά αποτελείται από τρεις διαφορετικές
εικόνες. Ο ειδικός ανέφερε μάλιστα, ότι έχουν «πειραχτεί» και τα πρόσωπα
των πενθούντων τα οποία πρωταγωνιστούσαν στη συγκεκριμένη φωτογραφία.
«Ο Χάνσεν έβγαλε μια σειρά φωτογραφιών. Στη συνέχεια συνειδητοποίησε
πως η πιο δραματική φωτογραφία του είναι αρκετά σκοτεινή και έτσι
αποφάσισε να ενώσει περισσότερες από μια φωτογραφίες και να τις
φωτίσει», προσθέτει ο Νιλ Κράουτζ.
Ο Σουηδός βραβευμένος φωτογράφος, από την πλευρά του έσπευσε να
διαψεύσει τους ισχυρισμούς του Κράουτζ τονίζοντας ότι η φωτογραφία δεν
αποτελεί προϊόν σύνθεσης, ούτε είναι ψεύτικη.
«Καμιά φωτογραφία μου δεν έχει εξεταστεί πιο διεξοδικά, όσο αυτή. Τη
μελέτησαν τέσσερις εμπειρογνώμονες και ειδικοί επί των φωτογραφιών από
όλο τον κόσμο» προσθέτει ο Πολ Χάνσεν.
Στο θέμα αναφέρθηκαν και εκπρόσωποι του «World Press Photo» μιλώντας
στη Huffington Post. «Γύρω από τη φωτογραφία του Πολ Χάνσεν που τιμήθηκε
με το πρώτο βραβείο για το 2012 από την κριτική επιτροπή του
διαγωνισμού, έχει ξεσπάσει μια συζήτηση για το επίπεδο ενίσχυσης που
έχει υποστεί», είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε: «Ο Πολ Χάνσεν έχει ήδη
εξηγήσει λεπτομερώς το πώς επεξεργάστηκε την εικόνα. Το World Press
Photo δεν έχει κανένα λόγο να αμφισβητήσει τις εξηγήσεις του».
Ωστόσο, καταλήγει ο εκπρόσωπος του World Press Photo, προκειμένου να
μπει ένα τέρμα στη συγκεκριμένη συζήτηση και να διαλυθεί κάθε φήμη, σε
συνεργασία με τον Πολ Χάνσεν ζητήσαμε από δυο ανεξάρτητους ειδικούς να
κάνουν τη δική τους πραγματογνωμοσύνη πάνω στη συγκεκριμένη εικόνα.
Μόλις τα πορίσματά τους είναι έτοιμα, θα δοθούν στη δημοσιότητα».
Η βραβευμένη φωτογραφία του Χάνσεν απεικόνιζε την κηδεία δυο μικρών
παιδιών που είχαν σκοτωθεί σε εχθροπραξίες στην Παλαιστίνη να κηδεύονται
δια περιφοράς από πονεμένους συμπατριώτες τους.
Πολλοί φοβούνται ότι με την επεξεργασία των φωτογραφιών τα όρια μεταξύ δημοσιογραφικής φωτογραφίας και καλλιτεχνικής ή εμπορικής εικόνας χάνονται. Τα προγράμματα ψηφιακής επεξεργασίας μεγιστοποιούν και διευρύνουν τις δυνατότητες που έχει πλέον ο φωτογράφος που κάποτε μέσα σε σκοτεινούς θαλάμους προσπαθούσε να βελτιώσει τις φωτογραφίες του κατά την επεξεργασία και την εκτύπωση. Η φωτογραφία αυτή του βραβευμένου Αμερικανού, Μίκα Άλμπερτ, που απεικονίζει μια ρακοσυλλέκτρια στην Κένυα υπέστη επεξεργασία για να δείχνει έτσι:
Ξεκινώντας από σήμερα, η φωτογραφία του Χάνσεν και άλλων νικητών βραβείων της Word Press Photo Awards θα παρουσιάζονται στο Gruner+Jahr στο Αμβούργο. Η έκθεση θα δώσει την ευκαιρία στο κοινό να επιλέξει εάν η σύγχρονη επεξεργασία φωτογραφιών ξεπερνά όντως τα όρια της αυθεντικότητας. Η παραπάνω φωτογραφία προέρχεται από ένα εργοτάξιο στο Μπελο Μόντε Νταμ στην Βραζιλία. Μετά από επεξεργασία δημοσιεύθηκε στο Spiegel έτσι:
Ο φωτισμός δεν ήταν ότι καλύτερο στην πλατεία Ταχρίρ στο Κάιρο κατά τις γιορτινές διαδηλώσεις για την παραίτηση του Χόσνι Μουμπάρακ το 2011. Τέτοια προβλήματα όμως αντιμετωπίζονται εύκολα με την χρήση του Photoshop. «Υπάρχει πολύ περισσότερος ανταγωνισμός για τις φωτογραφίες σήμερα», δηλώνει ο Κλάους Χόννεφ, καθηγητής θεωρητικής φωτογραφίας, στο Spiegel. «Τα πρακτορεία πρέπει να αποδεικνύονται καλύτερα το ένα από το άλλο». Έτσι, η φωτογραφία δημοσιεύθηκε ως εξής:
Η επεξεργασία των φωτογραφιών ήταν πάντα δεδομένη σε περιοδικά lifestyle. Παρόλα αυτά, τον τελευταίο καιρό, αρχίζει να γίνεται δεδομένη και σε ειδησεογραφικά μίντια. Στην φωτογραφία παρουσιάζονται αντάρτες στην Λιβύη να καλύπτονται από τα πυρά των κυβερνητικών στο Ρας Λανούφ. Η κατά τ’ άλλα τρομακτική φωτογραφία, μετά την επεξεργασία που υπέστη έγινε παράξενα όμορφη.
Ο Γιούρι Κοζυρεφ, Ρώσος φωτορεπόρτερ, μετέδιδε από εμπόλεμες ζώνες για σημαντικά περιοδικά επί 25 χρόνια, στέλνοντας τα φίλμ του απευθείας στους πελάτες του. Αυτή είναι μια φωτογραφία από μια διαδήλωση εναντίον του Πούτιν τον Ιανουάριο του 2012. Ακολουθεί η βελτιωμένη εκδοχή. «Οι αυθεντικές φωτογραφίες δείχνουν εντελώς πεζές», σχολιάζει ο Κοζυρέφ.
Τα ειδησεογραφικά πρακτορεία εμμένουν σε ότι είναι επιτρεπτό, όμως δεν απορρίπτουν εντελώς την μεταγενέστερη επεξεργασία. Το Associated Press για παράδειγμα στην ουσία επιτρέπει μόνο την επεξεργασία που θα μπορούσε να γίνει σε ένα σκοτεινό θάλαμο ενός φωτογράφου καθώς αυτό «διατηρεί την αυθεντικότητα της φωτογραφίας», όπως δηλώνει αινιγματικά. Η φωτογραφία αυτή προέρχεται από το Νότιο Σουδάν. Μετά από επεξεργασία, όμως, παρουσιάζει το ακόλουθο αποτέλεσμα. «Το όριο μεταξύ του φωτορεπορτάζ και της φωτογράφισης είναι η ηθική», δηλώνει ο φωτογράφος Φρανσέσκο Ζιζόλα. «Είμαστε καλοί στο να εκμεταλλευόμαστε τις δυνατότητες χωρίς να ξεπερνάμε τα όρια», προσθέτει.
Φωτογραφία από την πλατεία Ταχρίρ του Γιούρι Κοζυρεφ από διαδηλωτές κάτω από την βροχή. Μετά από επεξεργασία απέκτησε το αποκαλούμενο «ιταλικό στυλ» που έχει γίνει πολύ δημοφιλές.
Αναδημοσίευση από το tvxs.gr/node/128000
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου